Reis door de Nederlandse provincies in 80 postzegels.
Maak een Reis door Nederland in 80 Postzegels
Home » Noord-Holland
                                                                 

Noord-Holland


Het wapen van Noord-Holland met afbeeldingen van oranjeappels duidt op de plant van het Huis van Oranje uit de stadhouderstijd.
(nvph-201)
 

 


 IJsselmeerpaling en Palingoproer

nvph2067.large.jpg

Naast de postzegel uit het provincievelletje "Twaalf Provincies" van 2002 is voor Noord-Holland een tab/sluitzegeltje afgebeeld met een mandje palingen (nvph-2067).
Paling heeft altijd iets met Noord-Holland gehad. Denk maar aan de vele vissersplaatsen (Volendam, Hoorn, Den Helder) en de markten van Amsterdam en Alkmaar. De heerlijke Zuiderzeepaling die vroeger overdadig aanwezig was, is ooit de aanleiding geworden voor een heus oproer.

palingoproer.large.jpg

Het 'palingtrekken' was in de negentiende eeuw een (geliefd) Amsterdamse spel. Hierbij werd een touw over een gracht gespannen met daaraan een levende paling.  Vanuit bootjes probeerden deelnemers de glibberige paling van de lijn te rukken, waarbij de kans groot was dat de deelnemer al dan niet met paling in het water belandde.
Er kwam een verbod op dit 'wreed volksvermaak', maar dat hield de Amsterdammers niet tegen.
Op 25 en 26 juli 1886 werd op de Lindengracht een palingtrek-wedstrijd georganiseerd.  De politie trad echter meedogenloos op, met een felle volksopstand tot gevolg die dagenlang aanhield.
Bij de opstand die de geschiedenis in zou gaan als het  'Palingoproer'  vielen helaas 25 doden te betreuren.


 

De Dam te Amsterdam


Monument op de Dam
(uit: Mooi Nederland Amsterdam, nvph-2347, 2005)

Van boven gezien lijkt het soms een mierennest: de Dam. Hele hordes mensen die vanaf het Centraal Station op weg zijn naar de Kalverstraat, dé (duurste?) winkelstraat van ons land.
De Dam is gelegen in het centrum van Amsterdam en ligt ongeveer 750 meter ten zuiden van het Centraal Station. Het plein is min of meer rechthoekig, van noord naar zuid ongeveer 100 meter breed en van west naar oost ongeveer 200 meter lang.
Op de Dam komen de bekende straten uit als Nieuwendijk, Kalverstraat, Warmoesstraat, Nes en Damstraat.

nvph-501           nvph-1273

Aan het plein staan enkele markante gebouwen.
Aan de westzijde het imposante Paleis op de Dam, dat aanvankelijk als stadhuis diende (in gebruik genomen in 1655), maar sinds 1808 een koninklijk paleis is.
Verder bevinden de Nieuwe Kerk (aan de noordkant) en het wassenbeeldenmuseum Madame Tussauds (aan de zuidkant) zich aan de Dam.
Aan de oostelijke kant van het plein bevindt zich het Nationaal Monument, dat in 1956 werd opgericht ter nagedachtenis van de slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog.
Eveneens aan de oostzijde van het plein bevindt zich Hotel Krasnapolsky. Aan de noordoostzijde staat de Amsterdamse vestiging van De Bijenkorf.
De bebouwing en inrichting maakt de Dam tot een toeristische trekpleister. Fototoestellen worden hier massaal tevoorschijn gehaald.

nvph-503     nvph-1200

Bekijk de Dam LIVE via de webcam op
http://hdtv.webcam.nl/website/page1/page7/h264_streaming_video.html

Leessuggestie
Er is een uitgebreide website met filatelistische illustraties over Amsterdam, zoals bekende gebouwen, bekende Amsterdammers, de Olympische Spelen van 1928, de Sail evenementen, de Amphilex tentoonstellingen. Ook is een bespreking opgenomen van de Nederlandse en de Europese VISIT velletjes van 2012.
Zie verder:  http://www.filavaria.nl/amsterdam.htm

 


 

Medemblik

De Zomerzegels 1965 (nvph-842/846) zijn gewijd aan de oude Nederlandse plaatsen Veere, Thorn, Dordrecht, Staveren en Medemblik. Hieronder de bijbehorende Eerste-Dag-Envelop (First-Day-Cover) FDC-74.

 

De Zomerzegels 1965 zijn ontworpen door Theo Kurpershoek.

nvph846.large.jpg

De 40-cent zegel heeft betrekking op Medemblik, de oudste stad in West-Friesland met een inwoneraantal van rond de 8000.  De kerk in het midden is de Grote of Bonifatiuskerk, waarvan delen stammen uit begin 15e eeuw.
De toren is overigens iets scheef gezakt en wordt de "scheve toren van Medemblik" genoemd.  Het huis aan de rechterkant is één van de vele historische gebouwen in het oude stadje.
Medemblik kreeg stadsrechten van Graaf Floris V in 1289. Floris V liet een kasteel bouwen aan de oostkant van de stad.  Dit Kasteel Radboud diende toendertijd voornamelijk als steunpunt tegen de veelvuldige aanvallen van Friezen.

 

Hierboven een afdruk van een postzegel met het kasteel Radboud uit de serie "Kastelen in Nederland", uitgegeven door TNTpost en rechts een foto van het huidige kasteel.

flsmedemblik.large.jpg

Hierboven een gedeelte van een "eerste-dag-envelop" met daarop een foto van het kasteel Radboud en een filatelieloketstempel van Medemblik. Het filatelieloket werd hier op 6 juni 1989 geopend. In een filatelieloket konden verzamelaars nog voorradige bijzondere postzegel kopen. Men kon er ook brieven versturen die dan het speciale filatelieloketstempel kregen. De filatelieloketten zijn inmiddels (helaas) overal in Nederland weer opgeheven.

---------------------------

Medemblik bezit vele historische gevels en huizen uit de 16e, 17e en 18e eeuw.
In de Torenstraat vindt men het Weeshuispoortje met een mooie gevelsteen van 4 veelkleurige weeskinderen.


  

 
Het poortje met de steen dateert van 1785 en geeft toegang tot een binnenhof waaraan de ingang ligt van het voormalige weeshuis. Het weeshuis was er al in de 16e eeuw. Thans is er de Heemkundige Vereniging gehuisvest.

stuurlui.large.jpg

Medemblik aan de Zuiderzee heeft natuurlijk ook een haven. En daar staat dit standbeeld: "De beste stuurlui staan aan wal".  De maker van dit bronzen beeld is Jan van Velzen (geb 1931).


 

 

 

 

Luchthaven Schiphol

schipholboeing.large.jpg

In april 1916, dus midden in de Eerste Wereldoorlog, werd door de Nederlandse Minister van Oorlog een vergunning verleend om in de buurt van het Fort Schiphol in de Haarlemmermeerpolder een militair vliegveld in te richten. Op 19 september daaropvolgend landden er drie vliegtuigen van de LVA (= "Luchtvaartafdeeling", de voorloper van de Koninklijke Luchtmacht), waarmee het vliegveld een feit was.
Na de oorlog werd in oktober 1919 de Koninklijke Luchtvaart Maatschappij voor Nederland en Koloniën N.V. (later afgekort tot KLM) opgericht door luitenant-vlieger Albert Plesman. In het volgende jaar, 17 mei 1920, vloog het eerste KLM vliegtuig van Amsterdam naar Londen.
Daarna ging het razend snel, steeds meer nieuwe lijnen werden geopend, het terrein werd enorm uitgebreid door aankopen van grond, gebouwen werden opgericht en meerdere landingsbanen aangelegd.

Nu is Schiphol Airport uitgegroeid tot de grootste luchthaven van Nederland en een belangrijke luchthaven in het Europese en Wereldnetwerk. Als hoofd-aandeelhouders staan te boek de Nederlandse Staat, de Gemeente Amsterdam en de Gemeente Rotterdam.

 


Post per vliegtuig


(foto van de F18, bron Wikipedia)

Naast het postvervoer over land en zee wordt het vanaf 1933 mogelijk om post via de lucht te vervoeren.
Het vliegtuig dat hiervoor wordt gebruikt, is de door Fokker ontworpen F18, beter bekend als de Pelikaan.
Deze vrijdragende eendekker met snelle motor maakt in 1933 zijn eerste vlucht naar Batavia.


Postzegel uit het velletje "100 jaar gemotoriseerde luchtvaart in Nederland / 1909-2009",
uitgegeven 1 oktober 2009

Bij zijn terugkeer op Schiphol staan er 20.000 mensen om het vliegtuig te verwelkomen.
De maximum snelheid die de Pelikaan kan bereiken, is 245 km/u. Het toestel kan maximaal 7.550 kg meenemen.
De F18 wordt ingezet om zowel post als personen snel naar en van Nederlands-Indië (het huidige Indonesië) te vervoeren.  (bron: www.iconenvandepost.nl)

schiphol1933.large.jpg

 



In tegenstelling tot bovenstaand bericht is elders (Wikipedia) geschreven dat in 1924 al enkele postzakken per vliegtuig werden vervoerd naar Nederlands-Indië.
De KLM-piloot was A.N.J.Thomassen à Thuessink van der Hoop (kortweg "Van der Hoop" genoemd) die is afgebeeld op de Nederlandse Luchtpostzegel LP5 uit 1928:

vanderhoop.large.jpg

Het was weliswaar een onfortuinlijke vlucht naar Indië, die duurde van 1 oktober 1924 tot 24 november 1924, met een gebroken wielpoot en een kapotte motor maar het was een vroegere (experimentele) luchtpost-mogelijkheid voor Nederlanders.


Schiphol op postzegels

Er zijn heel veel postzegels uitgegeven met vliegtuigen erop. Ook in Nederland.
Hier laat ik enkele exemplaren zien die niet betrekking hebben op een commerciele luchtvaartmaatschappij, maar wel een relatie met Schiphol hebben.


Postzegel uit het velletje "100 jaar Nederlands Openluchtmuseum",
waarop te zien is dat omstreeks 1960 de passagiers nog te voet naar het vliegtuig moesten lopen
om in te stappen via een trap.

 



In 1967 wordt de nieuwe B-pier van de vertrekhal van Schiphol geopend, met lopende band.
Postzegel uit velletje "100 jaar gemotoriseerde luchtvaart in Nederland".

 


In 1971 wordt de "Polderbaan" van Schiphol geopend.
Op de postzegel een Boeing-747 die taxiet over de nieuwe Polderbaan.

Postzegel uit velletje "100 jaar gemotoriseerde luchtvaart in Nederland".

exmadurodam.large.jpg

Onze nationale luchthaven verwerkt jaarlijks rond de 50 miljoen passagiers.
Bijna drie keer de Nederlandse bevolking.  
Het succes van Schiphol is ook een exportartikel.
Zelfs de wereldberoemde bewegwijzering wordt geëxporteerd, bijvoorbeeld naar JFK Airport.

Postzegel uit velletje "60 jaar Madurodam / 1952-2012", uitgifte van 21 mei 2012.

 

Leessuggestie:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Luchthaven_Schiphol


 

De Arend, de eerste trein in Nederland

nvph-325

De in 1837 opgerichte Hollandsche IJzeren Spoorweg-Maatschappij (HSM) bestelde in juli 1838 vier locomotieven bij de fabriek R.B. Longridge & Co te Bedlington van het door Stephenson gepatenteerde type Patentee met de asindeling 1A1, welke de namen Snelheid, Arend, Hoop en Leeuw zouden krijgen. De verwachtingen van het nieuwe vervoer waren blijkbaar erg positief.
Nadat de Snelheid in mei 1839 als eerste werd geleverd, werden daarmee de eerste proefritten uitgevoerd. Met de levering van de Arend begin september 1839 kon de eerste treindienst worden begonnen.
Op 20 september 1839 reed de eerste trein tussen Amsterdam en Haarlem. De locomotief De Arend vertrok die dag om precies 13:30 uur vanuit station d'Eenhonderd Roe aan de rand van Amsterdam met een sleep van negen rijtuigen. Na een klein half uur arriveerde de colonne onder muzikale begeleiding en een groot aantal genodigden in Haarlem.
Het afgelegde traject bedroeg 16 kilometer. De rit was zeer succesvol en de machinisten, stokers en conducteurs werden beloond met een bonus ter hoogte van een half weekloon.  Vier dagen later werd de lijn voor het publiek opengesteld.

De volgende prenten uit die tijd geven een duidelijk beeld van het enthousiastme van het publiek en de feestelijkheden die werden georganiseerd rondom de opening van de spoorlijn Amsterdam-Haarlem.

1839collectie1.large.jpg
1839collectie2.large.jpg

De prenten zijn afkomstig van het Spoorwegmuseum te Utrecht.

De Leeuw werd op 26 december 1839 als vierde locomotief van de HSM afgeleverd.
De Arend en Leeuw deden dienst op het gehele breedsporige traject van de HSM, dat in 1842 werd verlengd tot Leiden en in 1843 gevolgd door Den Haag om in 1847 tot Rotterdam te komen.

arend.large.jpg

Een replica van de Arend bevindt zich in het Spoorwegmuseum te Utrecht.

 

nvph1431.large.jpg

Op bovenstaande postzegel nvph-1431 (uitgegeven op 20 juni 1989 t.g.v. 150 jaar Spoorwegen) staan een aantal verschillende treinstellen afgebeeld. Geheel rechts is ook de Arend te zien.


 

De Zaanse Schans

Plattegrond van de Zaanse Schans aan de ingang van het museumplaatsje.

De Zaanse Schans is een buurtje in de gemeente Zaanstad, gelegen aan de Zaan, pal tegenover Zaandijk en naast de Julianabrug.
Het is een bekende openluchtattractie met jaarlijks ongeveer 900.000 bezoekers. Formeel is het geen museum. Het is wel opgezet met de bedoeling het historisch erfgoed te bewaren.
 

nvph1681.large.jpg
zsmap.large.jpg

Molen aan de Zaanse Schans met anemoon,
uitgegeven op 31 mei 1996 als onderdeel van de serie "Vakantiezegels"  (serie van 4 stuks).

De naam Zaanse Schans is ontleend aan de schans die Diederik Sonoy, gouverneur in dienst van Willem van Oranje, in 1574 liet bouwen om zo de Spaanse troepen tegen te houden.
Tussen 1961 en 1974 werden vele oude gebouwen uit de Zaanstreek met diepladers naar de Zaanse Schans gebracht en in oude luister hersteld.  De reeds bestaande molens werden grondig gerestaureerd. Ook later nog zijn regelmatig gebouwen naar de Zaanse Schans verhuisd.

 

albert-heijn-schaanse-schans.large.jpg


Een gebouwtje dat erg in trek is, is de museumwinkel van Albert Heijn.

velletje-125-jaar-albert-heijn-nederland-2012.large.jpg

Velletje postzegels uitgegeven op 13 februari 2012 ter gelegenheid van het 125-jarig bestaan van Albert Heijn (1887-2012).

De Museumwinkel Albert Heijn is een samenvoeging van twee huizen.  Het voorste gedeelte, de winkel uit 1820, stond oorspronkelijk aan de Oostzijde in Zaandam. Het achterste gedeelte dat als woonhuis in gebruik is, komt van de Kerkbuurt in Westzaan.
In deze oude kruidenierswinkel kunt u de oorspronkelijke inrichting en inventaris van de winkel van Albert Heijn uit Oostzaan bezichtigen.  Zo begon de grondlegger van het Ahold supermarktconcern toen hij in 1887 de kruidenierszaak van zijn ouders overnam.


 
Het zo getrouw mogelijk gereconstrueerde interieur laat zien wat er in ruim een eeuw is veranderd.
Dit rijksmonument is een typisch voorbeeld van eenvoudige Zaanse houtbouw uit de negentiende eeuw.

montserrat.large.jpg

De Zaanse Schans is als toeristische attractie zelfs doorgedrongen op een buitenlandse postzegel.  Op 19 april 2010 verscheen in Montserrat een serie van 8 postzegels onder het thema "Sites and Scenes of the World". En daarbij is bovenstaande postzegel opgenomen.
Een hele eer voor dit bijzondere Nederlandse plaatsje.

 

Leessuggesties:

1. http://www.postzegelblog.nl/2012/03/01/125-jaar-grootgrutter-albert-heijn-1887-%e2%80%93-2012/
2. http://www.postzegelblog.nl/2012/02/13/postzegelvel-albert-heijn-125-jaar-vernieuwing/
3. http://www.zaanseschans.nl
4
. http://www.filavaria.nl/Postcrossing.htm

 


Supertip:
Erg interessant om thuis al bekijken, de live Webcams op het terrein van de Zaanse Schans:
http://hdtv.webcam.nl/website/page1/page7/zaanse_schans_webcam_live.html

akschans.large.jpg

Typische ansichtkaart voor buitenlandse toeristen na een bezoek aan de Zaanse Schans.


 

 

Klederdrachten van Noord-Holland

Iets ten noorden van Amsterdam ligt Volendam, wereldberoemd. Veel Nederlandse zangers/zangeressen en musici komen uit dit vissersdorp aan de voormalige Zuiderzee (nu Markerwaard). De haven in het dorp is schilderachtig en er zijn nog mensen die (vooral 's zondags) in de oorspronkelijke klederdracht van Volendam lopen.
Voor de kust van Volendam ligt het voormalige eiland Marken, nu een schiereiland, dat ook een bijzondere plaats inneemt met betrekking tot de klederdrachten. Ook huizen op palen zijn karakteristiek voor deze vissersplaats. Marken behoort tot de gemeente Waterland. 

VolendamMAP.JPG

 

 

Volendam

       
VolendamPZ1958kl.jpg
Nederlandse postzegel uit 1958 

       
VolendamPZ1960kl.jpg
Nederlandse postzegel uit 1960     

 

De - ook internationaal - bekendste Nederlandse dracht is die van Volendam. De dracht is bekend geworden dankzij de schilders die rond 1900 in Volendam neerstreken. Kenmerkend is vooral de Volendammer hul die op het hoofd wordt gedragen, en de bloedkoralen kettingen, bestaande uit drie rijen dikke bloedkoraal, met een rechthoekig gouden slot, waarop vaak een scheepje of iets dergelijks is afgebeeld.
"Frau Antje", het meisje dat in Duitsland Nederlandse kaas promoot, draagt een afgeleide van de Volendamse dracht. Veel toeristen komen naar Volendam vanwege de klederdracht, maar deze dracht wordt niet in stand gehouden omwille van de toeristen.


VolendamKostuum.jpg
Photo met Volendammer kostuums (bron: www.vandijk.se)

 

Marken

Marken1958kl.jpg
Nederlandse postzegel uit 1958

Marken1960kl.jpg
Nederlandse postzegel uit 1960

 

Ook Marken trekt veel toeristen vanwege de klederdracht. Sijtje Boes was bij velen bekend, omdat zij thuis mensen ontving, de dracht liet zien en daarbij veel souvenirs wist te verkopen.
De Marker dracht is bijzonder kleurig en rijk geschakeerd. Voor bijna elke gelegenheid is er wel een aangepast kostuum. Van oudsher is de pinksterdracht de mooiste; bij deze gelegenheid werden, en worden nog wel, veel antieke kledingstukken gedragen. Op Koninginnedag zit er veel oranje in de kleding. Een typerend deel van de Marker dracht is het rijglijf, een soort korset, dat versierd is met borduurwerk. Ook de "bauw" is bijzonder: dit is een lapje bedrukte stof, dat ter versiering op de borst wordt gedragen. Vooral op zon- en feestdagen zijn dit vaak fraaie antieke stukjes textiel.
(tekst van Wikipedia)

 

MarkenMN.JPG

Velletje uit de collectie "Mooi Nederland"